Het thema is : “ SCHEPPINGSZONDAG” waarin we ons speciaal richten op alle aspecten rondom aarde, natuur en milieu.
In ons land organiseert de GroeneKerkenactie voor ruim 300 gemeenten en in Belgie doet de Ecokerk dat. In deze tijd, het begin van het kerkelijke jaar, nodigt KiA, maar oecumenisch ook paus Fransiscus ons uit om te bidden voor de hele schepping. Omdat zij onze zorg en aandacht meer dan nodig heeft en als christenen delen we de verantwoordelijkheid voor ons gezamenlijke huis! Als groene kerk te oostkappel willen we graag ons groene steentje bijdragen.
Er worden nu ook overal bij de groene kerken bomen geplant. Wij hebben in de Hof van heden al 15 fruitbomen geplant vanuit dat doel. Daarom staat er in de kerk een Vijgeboom. Bomen zijn het symbool van onze longen. Ze zijn de longen van de aarde samen met groene algen en zeewier. Het is ongelofelijk, als je daar eenmaal induikt, hoe ingenieus bomen met elkaar communiceren via ondergrondse schimmels. Bomen zijn niet voor niets het symbool in het Genesisverhaal van leven en dood, van goed en kwaad. En het verhaal van Adam en Eva gaat ook nog steeds door: de industriële revolutie van de mensheid was wel erg mannelijk en dat tijdperk loopt nu ten einde. We moeten onze maatschappijen opnieuw uitvinden, zegt Herman Wijfels terecht in zijn laatste boek. Er moet een nieuw evenwicht komen met de vrouwelijke krachten van verzorging, Eva komt ten tonele, en in harmonie met Adam.
We kennen inmiddels de problemen wereldwijd wel en worden er ook wel wat moe van en machteloos, daarom bidden we juist extra om kracht en volharding. Dat de goede God ons mag troosten en bemoedigen, zoals op zovele terreinen. want ja, we hebben er wel een zootje van gemaakt! Ik hoef dat er nu hier niet weer in te wrijven, u kent het.
Maar het proces van verandering gaat gelukkig door en vele mensen haken aan: samen met alle kerken in ons land zijn we met vele honderdduizenden en dat is daadkrachtig! Dat kan een verschil maken.
Het is vergelijkbaar met dat proces van de diverse theologieen die we hebben gekend: de feministische theologie, de bevrijdings- en nu de groene theologie. Dat zijn bewegingen die op zich een tijdje eenzijdig aandacht vragen maar op den duur integreren. Ze worden vanzelfsprekend. En dat is precies de bedoeling: vanzelfsprekend zorgen wij beter voor de aarde dan tot nu toe. Vanzelfsprekend denken we aan minder verbruik van water en energie en natuurlijk betalen we ietsje meer voor onze vliegtickets, want dat hebben dan net bespaart. Ik ben optimistisch als ik zie hoe er vele duurzame eco-bedrijfjes zijn ontstaan, voor eten, kleding, energie etc. gerund door de generatie van dertigers! Dat is toekomstperspectief.
Wij als kerk hier in ons dorp kijken vanzelfsprekend met groene ogen en handelen met groene vingers, maar vooral: we denken vanuit een groen theologisch perspectief dat aandacht heeft voor de schepping zoals de Schepper die heeft bedoeld. Het is God die ons aanzet tot groener handelen, laat ik het maar steeds zo noemen. Hij als de schepper, roept ons op tot zorgvuldigheid, voorzichtigheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid.
Maar vooral roept Hij ons op tot motivatie: motivatie om het anders te doen dan voorheen waardoor de wereldcrisissen zijn ontstaan.
God roept ons op tot denken en handelen vanuit zijn perspectief, dat van medemenselijkheid, vrede en recht, die grote woorden.
En in zijn naam roept ook paus Fransiscus ons op tot wat hij noemt een ecologische bekering: bekeert U van uw dwaalwegen riepen vele profeten voor hem… want schepping is niet alleen de natuur, het gaat om het geheel !
Schepping betekent bevrijding, bevrijding uit chaos. Ook die we zelf veroorzaakt hebben. Het is voortdurend in tijd en geschiedenis dat God mensen bevrijdt uit chaotische toestanden – doet u mee!